Up to Date in Greece

My thoughts on current affairs in and around Greece

Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2009

Επαγγελματίες ή Επιστήμονες;



"Ιδρύονται Tρία νέα τμήματα Πανεπιστημίων και νέα τμήματα 13 ΤΕΙ"...
Και άλλα; Πόσους φοιτητές και πτυχιούχους έχουμε ανάγκη στην Ελλάδα; Ήδη μέσω Πανελληνίων Εξετάσεων εισάγεται ένα πλέον του 90% των εξεταζόμενων. Θαστρίβεις στη γωνία και θα πέφτεις πάνω σε πτυχιούχο. Αυτό και εάν είναι επιτυχία. Παγκοσμίως μπορεί να είμαστε και πρώτοι σε ποσοστό του πληθυσμού πουείναι κάτοχοι πτυχίου.

Και μετά; Τι θα το κάνουμε το πτυχίο; Ήδη υπάρχει κορεσμός. Χρειαζόμαστε και άλλους πτυχιούχους; Και η αγορά εργασίας τι θα κάνει; Πως θα ξεχωρίζει τους καλούς από τους μη καλούς;

Πρόκειται για σημαντικό θέμα της νεολαίας. Να έχεις πτυχίο, και να μην βρίσκεις εργασία. Και αυτό επειδή η αγορά είναι κορεσμένη. Πόσους μαθηματικούς να απορροφήσει η Δημόσια παιδεία και ο ιδιωτικός τομέας; Πόσους απόφοιτους πληροφορικής χρειάζονται οι Ελληνικές εταιρείες; Για αυτό το να ανοίγεις περισσότερες σχολές, δεν είναι η λύση.

Λύσεις, έτσι βιαστικά, μπορώ να σκεφτώ δύο.

Μία λύση είναι να αλλάξουμε νοοτροπία εμείς οι Έλληνες και πλέον να μην συνδέουμε την πανεπιστημιακή εκπαίδευση με την επαγγελματική αποκατάσταση. Όπως και στο εξωτερικό. Εκεί ο κόσμος σπουδάζει αυτό που τον ενδιαφέρει πραγματικά, αποδεχόμενοι πως τελικά είναι πολύ πιθανό να εργαστούν σε άλλο τομέα. Εμείς εδώ στην Ελλάδα δεν το αποδεχόμαστε. Αυτόσπούδασα, αυτό πρέπει να κάνω ως εργασία. Δεν γίνεται, όμως ...

Και έτσι πάμε στην δεύτερη λύση. Ναι, ας ανοίγουμε νέες σχολές και πανεπιστήμια, αλλά να κλείνουμε κιόλας. Να κλείνουμε όλα αυτά τα τμήματα που δεν προσφέρουν τίποτα πλην ακαδημαϊκών γνώσεων. Να περιορίσουμε τις σχολές που δεν οδηγούν σε επαγγελματική αποκατάσταση. Και να περιορίσουμε τις θέσεις σχολών και τμημάτων, των οποίων τα επαγγέλματα είναι κορεσμένα στην αγορά. Άρα, να ανοίγουμε και νακλείνουμε τμήματα πανεπιστημίων με βάση αφενός την τρέχουσα δυναμική της αγοράς και αφετέρου με βάση τις μελλοντικές προοπτικές της αγοράς.

Αλλά τελικά ποιος είναι ο ρόλος της Ανώτατης Εκπαίδευσης; Να βγάλει εργαζόμενους ή πτυχιούχους;
Σπουδάζουμε για να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο μέσω της μόρφωσης ή να αναπτύξουμε ισχυρούς επαγγελματίες και δυνατή οικονομία μέσω της επαγγελματικής εκπαίδευσης;
Πρέπει να κάτσουμε να το σκεφτούμε.
Καμία από τις δύο προσεγγίσεις δεν είναι σωστή, αλλά ούτε και λάθος.
Είναι απλώς θέμα επιλογής.
Επαγγελματίες ή Επιστήμονες;

(αν και η ιστορία με την ίδρυση νέων τμημάτων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ είναι για να τακτοποιηθούν ημέτεροι σε πανεπιστημιακές θέσεις, και να φαγωθούν κονδύλια)

Πηγή

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα