Up to Date in Greece

My thoughts on current affairs in and around Greece

Πέμπτη 10 Ιουλίου 2008

Δάσκαλοι, τι διδάσκετε ;


Έχει κλείσει πια το διδακτικό έτος, έχουν από μέρες ολοκληρωθεί οι διαδικασίες των Πανελληνίων Εξετάσεων, έχουν εκδοθεί οι βαθμολογίες και νομίζω ότι είναι πλέον καιρός να γίνει μια " μικρή " αλλά ειλικρινής κριτική αποτίμηση της υπάρχουσας κατάστασης.


Κοινή διαπίστωση από επαΐοντες και άλλους ενδιαφερόμενους :


" η κατάσταση στην Εκπ/ση ( την Μέση κυρίως ) κρίνεται ως ιδιαίτερα ανησυχητική ή μάλλον ως επικίνδυνα ανησυχητική !!!


Η διαπίστωση ( διεθνώς αποδεκτή ) ότι μόνο επενδύοντας στη γνώση μπορούν οι κοινωνίες να αντεπεξέλθουν στο σύγχρονο, διεθνές, ανταγωνιστικό και εξαιρετικά απαιτητικό περιβάλλον, δεν φαίνεται να βρίσκει ανταπόκριση από την εκάστοτε Ελληνική κυβέρνηση.


Τα αποτελέσματα της συνεχούς ( και συνεπούς ) υποβάθμισης της παρεχόμενης από την Πολιτεία εκπ/σης τα τελευταία 20-25 χρόνια είναι φανερή σ' όλους εντός και εκτός Ελλάδας.


Εδώ, ας μου επιτραπεί να υπενθυμίσω παλαιότερες εγκυκλίους των ξυλοσχιστών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου που σε μια έκρηξη λαϊκισμού είχαν απαγορεύσει τη διόρθωση λαθών στα γραπτά των μαθητών για να μην δημιουργούνται τάχα ψυχικά τραύματα και να μην διαβάζονται στην τάξη οι καλές εκθέσεις για να μην δημιουργούνται, λέει, σύνδρομα αλαζονείας στους καλούς μαθητές ( άβυσσος η ψυχή των ηλιθίων του Π.Ι ) .


Και, ιδού, αυτά τα αποτελέσματα.


Στον τελευταίο διαγωνισμό PISA του ΟΟΣΑ σε 15-χρονους μαθητές 57 χωρών η Ελλάδα κατέλαβε επάξια την 38η θέση ( στον προτελευταίο διαγωνισμό ήταν 30η ).


Στα Μαθηματικά ήταν στην 39η θέση και στην κατανόηση κειμένου ( προσέξτε το αυτό, δηλ. στο να καταλαβαίνεις τι διαβάζεις ) ήταν στην 36η θέση ( στον προτελευταίο ήταν στην 30η ) .


Ορατή η υποβάθμιση και όπως ήταν αναμενόμενο τίποτε δεν έγινε και κανείς δεν συγκινήθηκε, φυσικά δε το ΥΠ.Ε.Π.Θ συνέχισε να καθεύδει, ως συνήθως πράττει.


Φέτος ( ήταν κι' αυτό φαίνεται δείγμα της αναπηρίας του εκπ/κού μας συστήματος ) η επιτροπή που επιλέγει τα θέματα των Παν/ων Εξετάσεων βρέθηκε στην ανάγκη ( ή ίσως διατάχθηκε ) να μεταφράσει τον Γ. Σεφέρη.


Δόθηκε, λοιπόν, στους εξεταζόμενους η ερμηνεία 7 λέξεων του Σεφερικού κειμένου.


Οι λέξεις αυτές ήταν : ψεγάδια , περασμένων , υπόδικη , ροπές , παρωχημένα , ανδροειδούς , εξοβελιστεί .


Ας θυμηθούμε , εδώ και την αρωγή και ευδοκίμηση παλαιότερης ερμηνείας.


Τι γίνεται; Τι συμβαίνει και ερμηνεύουμε τα νεο-ελληνικά σε νεο-ελληνικά ;


Μήπως πρέπει να κατηγορήσουμε τα παιδιά για τα φτωχά Ελληνικά που μιλάνε ;


Κι' αυτό μήπως είναι σε γνώση του ΥΠ.Ε.Π.Θ , το οποίο, όμως, δεν κάνει τίποτε για να διορθώσει αυτό το κακό ;

Μα τα παιδιά ρουφάνε ό,τι ακούνε, αρκεί όσοι τους μιλάνε να έχουν γνώσεις, παιδεία, επάρκεια, έρμα και γλωσσικό πλούτο.

Πόσοι, άραγε, από τους καθηγητές τους που ονομάζονται φιλόλογοι, γνωρίζουν καλά τα νέα Ελληνικά ;

Πόσοι από τις υπόλοιπες ειδικότητες τα μιλάνε σωστά;

Πόσοι απ' αυτούς διαβάζουν εξωσχολικά βιβλία ( αν διαβάζουν και τα σχολικά ) π.χ σύγχρονη λογοτεχνία, δοκίμιο, ποίηση Ελληνική ή ξένη ;

Πόσοι απ' αυτούς παρακολουθούν θέατρο, επισκέπτονται εκθέσεις , μουσεία, εκδηλώσεις ;

Πόσοι απ' αυτούς σκέπτονται και δρουν παιδαγωγικά ;

Πόσοι απ' αυτούς έχουν αξιολογηθεί και πότε ;

Ποιοι, τι και πως διδάσκουν τα παιδιά μας , σήμερα ;

Στο στενότερο ή ευρύτερο περιβάλλον τους τι λένε ; τι ακούνε ; τι βλέπουν ;

Στις παρέες τους , τι συζητάνε ; πως συνεννοούνται ;

Πως, επί τέλους, θα ξεφύγουμε απ' αυτό το τέλμα ;

Είναι πλέον απαραίτητο, είναι αναγκαίο να γίνουν ριζικές τομές , να γίνουν θεμελιακές αλλαγές στο Εκπ/κό μας σύστημα ( παράδειγμα το Φινλανδικό μοντέλο ) , η υλοποίηση των οποίων είναι εξαιρετικά επείγουσα.

Ει δ' άλλως το κόστος για την χώρα θα είναι τεράστιο και μάλλον δεν θα έχει πλέον νόημα ενδεχόμενη καθυστερημένη εφαρμογή τους .

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα