Up to Date in Greece

My thoughts on current affairs in and around Greece

Τρίτη 27 Μαΐου 2008

Διδασκαλικές παραινέσεις


Σε λίγες ημέρες λήγει και αυτή η σχολική χρονιά. Με την ευκαιρία αυτή , θα παραθέσω κάποιες απόψεις και σκέψεις μου, πολύ περιληπτικά δοσμένες, αποτέλεσμα μακράς πείρας, σχετικά με την διδασκαλία των Μαθηματικών κυρίως στη Μ. Εκπ/ση και ιδιαίτερα με την θέση του διδάσκοντα μέσα σ' αυτήν την διαδικασία.

Πρώτα από όλα , ας σκεφτούμε : ποιός είναι ο στόχος της διδασκαλίας του καθηγητή των Μαθ/κών;

Βέβαια, να αναπτύξει ο μαθητής δεξιότητες προς επίλυση προβλημάτων και να γνωρίσει βασικά σημεία των στοιχειωδών Μαθ/κών. Όμως το σημαντικότερο κατά την γνώμη μου είναι να προσπαθήσει ο καθηγητής των Μαθ/κών να μάθει τους νεαρούς μαθητές του να σκέπτονται και μάλιστα να σκέπτονται μαθηματικά.

Το " μαθηματικώς σκέπτεσθαι " δεν είναι μια τυποποιημένη διαδικασία. Δεν έχει να κάνει μόνο με αξιώματα, ορισμούς , προτάσεις , θεωρήματα και αποδείξεις, αλλά και και με άλλα πράγματα όπως : γενικεύσεις παρατηρούμενων καταστάσεων, επαγωγικές - παραγωγικές διαδικασίες, αναγνώριση μαθηματικών εννοιών ή εξαγωγή των από συγκεκριμένες καταστάσεις. Εξοικειώνει τους μαθητές με μη τυπικές διανοητικές λειτουργίες.

Ας περάσω τώρα σε κάποια ζητήματα καθημερινής σχολικής πρακτικής, υπό μορφή οδηγιών και προφανώς, όχι εντολών. Διότι,πάνω σε ποιά αυθεντία θα ήταν αυτές οι εντολές θεμελιωμένες;; ( ο καθηγητής των Μαθ/κών πρέπει να βασίζεται πάνω στην δική του πείρα και την καλομελετημένη κρίση )


1. Να ενδιαφέρεστε για το προς διδασκαλία θέμα σας ( έστω και προσποιητά )

2. Να κατέχετε καλά το θέμα σας ( όχι διδασκαλία απροετοίμαστοι )

3. Να γνωρίζετε τις μεθόδους μάθησης και τις αρχές της διδασκαλίας ( Ενεργός διδ/λία, το άριστο κίνητρο, τις διαδοχικές φάσεις ). Ας έχουμε στο νου μας ότι : η άριστη μέθοδος για να μάθει κανείς είναι να βοηθηθεί να το ανακαλύψει μόνος του.

4. Προσπαθήστε να διαβάσετε τα πρόσωπα των μαθητών σας, προσπαθήστε να διαγνώσετε τις δυσκολίες τους και τις προσδοκίες τους. Βάλτε τον εαυτό σας στη θέση τους.

5. Δώστε τους όχι μόνο πληροφορίες, αλλά και την " γνώση του πως " καθώς και τη συνήθεια της μεθοδικής δουλειάς.

6. Αφήστε τους να μάθουν να " μαντεύουν " ( ενόραση ).

7. Αφήστε τους να μάθουν να αποδεικνύουν ( αποδεικτικοί συλλογισμοί ).

8. Δώστε εκείνα τα χαρακτηριστικά του προβλήματος που θα είναι χρήσιμα για την επίλυση μελλοντικών προβλημάτων.

9. Μην παρουσιάζετε το πρόβλημα που έχετε θέσει στην ολότητά του . Αφήστε τους μαθητές σας να " μαντέψουν " τη λύση πριν τους την πείτε. Αφήστε τους να ανακαλύψουν όσα περισσότερα μπορούν.

10. Παρουσιάστε " ωραία " το θέμα σας. Κάντε και μια ιστορική αναδρομή αν είναι σκόπιμο. Παίξτε λίγο " θέατρο " για χάρη των μαθητών σας.


Όπως είναι αντιληπτό το ζήτημα είναι τεράστιο με πολλές προεκτάσεις. Πολλές διαφορετικές απόψεις και προσεγγίσεις μπορεί να διατυπωθούν.

Εγώ, έκανα μια επαφή με το θέμα αυτό. Θα ήμουν εξαιρετικά ευτυχής αν είχα υπό μορφή σχολίων και άλλες σκέψεις και απόψεις σε όσα παραπάνω εκτέθηκαν.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα